Diskuze

Dotaz 134

Václav Hönig

Vytvořeno: 16.5.2014

Dobrý den, ano nejsem lékař, ale pokusím se okomentovat z pohledu člověka, který se zabývá klíšťaty přenášenými nákazami a přidat několik možná trochu obskurních nápadů z této oblasti, které by teoreticky mohly mít spojitost. Nejdná se o pokus diagnostikovat na dálku, ale spíše o nástin možných, méně známých alternativ. Bohužel obdobné případy jako Váš se ve spojistosti s lymeskou boreliozou objevují. Pokusím se ze svého pohledu okomentovat to, co píšete. IgM protilátky obecně ukazují na kautní infekci, nicméně v případě boreliií mohou někdy přetrvávat dlouhodobě. Přímý průkaz boreliové DNA pomocí PCR má obecně poměrně malou záchytnost. Negativním výsledkem nelze zcela vyloučit, že se borelie v těle nevyskytují (jinde, než odkud byl odebrán vzorek, v místě nepřístupném antibiotikům). Čili je opravdu možné, že za Vašimi obtížemi stojí borelie. Předpokládal bych ale nějakou reakci na antibiotika - ústup příznaků, snížení titru protilátek. Teoreticky je možné vyšetřit i intratekální protilátky (protilátky vytvářené v centrlním nervovém systému) - to by naznačilo souvislost neurologických příznaků s boreliemi. Vyrážka, kterou popisujete, byla definitivně identifikována jako erythema migrans - příznak lymeské boreliozy? Jako alternativní příčiny vidím možnost jiného klíšťaty přenášeného onemocnění: méně známé a méně frekventované borelie - Borrelia bissetii, B. myimotoi, Anaplasma phagocytophilum - ty by měly reagovat na podávaná antibiotika; případně Rickettsiozy - to jsou intracelulární bakterie (pokud působila intracelulárně pronikající antibiotika); další možností jsou Babesie - to jsou intracelulární protozoa, na která jen podání antibiotik také nestačí; v úvahu přichází i celá řada virů přenášených klíšťaty a jinými členovci. V vztahu k těmto možnostem by bylo dobré mít inofmace o krevním obrazu, případně jaterních enzymech. V úvahu připadají i ko-infekce výše zmíněnými patogeny nebo kombinace s jinou infekcí